Controversial ‘open source investigations’ website Bellingcat was paid directly by the UK Foreign and Commonwealth Office (FCO) at least once, official data shows, debunking its founder and chief’s claims to the contrary.

Suggestions that Bellingcat is a tool of Western governments, and funded by them directly, have long-abounded – and consistently been denied by founder and chief Eliot Higgins.

Such allegations reached fever pitch in late 2018, when files related to the UK Foreign & Commonwealth Office (FCO) military intelligence operation Integrity Initiative were leaked by hacktivist collective Anonymous. The papers revealed the secret endeavour, among other things, worked to discredit left-leaning, anti-war figures at home and abroad, and maintained clandestine global networks of journalists, academics, and military and intelligence operatives to spread pro-Western propaganda and encourage more aggressive policies toward Moscow.

Several documents openly referred to Bellingcat, at least one suggesting the organizations were collaborating on certain projects – if true, this would in turn imply Bellingcat was in receipt of FCO cash. Higgins was repeatedly probed on the question via Twitter, but he strenuously denied Bellingcat had conducted any work for or with the Initiative, or received FCO funding.

Read more
Leaked papers appear to show UK ran secret training & PR op for Syrian militants costing millions, despite knowing the risks Leaked papers appear to show UK ran secret training & PR op for Syrian militants costing millions, despite knowing the risks Leaked papers appear to show UK ran secret training & PR op for Syrian militants costing millions, despite knowing the risks

However, publicly-available documents prove the latter contention, at least, to be an outright lie. As Declassified UK chief Matt Kennard revealed on Twitter on October 26, official FCO procurement figures make clear the department paid Bellingcat £1,800 on December 20 2018 for “consulting, management and public relations” services – mere days prior to several of Higgins’ spirited denials.

The precise nature of the “consulting, management and public relations” services rendered by the organization is unclear, although it may be related to shadowy FCO program Open Information Partnership (OIP).

Officially, under its auspices Bellingcat collaborates with the Atlantic Council’s DFRLab, Zinc Network and Media Diversity Institute to “work together through peer-to-peer learning, training and working groups to pioneer methods to expose disinformation,” in collaboration with a sizable network of NGOs across Europe.

However, leaked documents suggest the endeavor is in actuality an avowed “disinformation factory” itself, seeking to covertly further Whitehall’s global policy objectives, seeking to influence “elections taking place in countries of particular interest to the FCO,” and other malign objectives – and strongly suggest Integrity Initiative is involved in the endeavour, or at least was at some stage.

The Initiative’s parent ‘charity’ Institute for Statecraft was named as one of OIP’s partners alongside Bellingcat et al, a number of Initiative staff were to be seconded to OIP, and the Initiative’s “pre-existing pool of contacts” was intended to serve “as a springboard for the identification of new potential network members.”

Also on rt.com Star ‘disinformation’ reporter brags about doxxing Trump supporters & NBC defends it as journalism

Significantly, the documents also detail numerous examples of OIP partners collaborating prior to the program’s April 2019 launch – yet further indications Eliot Higgins was also lying when he denied Bellingcat had ever joined forces with the Integrity Initiative.

For instance, in Ukraine OIP collaborated with a dozen online ‘influencers’ “to counter Kremlin-backed messaging through innovative editorial strategies, audience segmentation, and production models that reflected the complex and sensitive political environment,” in the process allowing them to “reach wider audiences with compelling content that received over four million views.” (RT)